تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه(هر سوالی در مورد ترکیه دارید را از ما بپرسید)

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه(هر سوالی در مورد ترکیه دارید را از ما بپرسید)

اطلاعاتی در رابطه با تحصیل در ترکیه و دانشگاهها

چگونه می توان در ترکیه تحصیل کرد؟

کشور جمهوری ترکیه از دهه 90 میلادی با تغییرات بنیادی در سیستم سیاسی – اجتماعی خود توانست راههای ترقی و پیشرفت را به سرعت در زمینه های اقتصادی- فرهنگی- هنری- سیاسی- اجتماعی و علمی بردارد. به مثابه این، در حال حاضر 97 دانشگاه رسمی دولتی، نیمه دولتی و یا خصوصی در کشور ترکیه مشغول فعالیت بوده و در کنار آن بیش از 80 موسسه عالی نیز به صورت تمام وقت و حضوری و غیر حضوری در کشور اقدام به سرویس دهی می نمایند.  

 

**روجوع به ادامه مطلب**

چگونه می توان در ترکیه تحصیل کرد؟

کشور جمهوری ترکیه از دهه 90 میلادی با تغییرات بنیادی در سیستم سیاسی – اجتماعی خود توانست راههای ترقی و پیشرفت را به سرعت در زمینه های اقتصادی- فرهنگی- هنری- سیاسی- اجتماعی و علمی بردارد. به مثابه این، در حال حاضر 97 دانشگاه رسمی دولتی، نیمه دولتی و یا خصوصی در کشور ترکیه مشغول فعالیت بوده و در کنار آن بیش از 80 موسسه عالی نیز به صورت تمام وقت و حضوری و غیر حضوری در کشور اقدام به سرویس دهی می نمایند.  

 

**روجوع به ادامه مطلب**

برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه می بایستی شرایط لازم را داشت. هر فردی بدون در نظر گرفته شدن شرایط و یا محدودیت سنی و یا نوع مدرک تحصیلی (در مقطع کارشناسی) می تواند در آزمونهای مخصوص خارجیان شرکت نماید. اما برای داوطلبان مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا صرفاً در رشته های مرتبط و یا هم گرا می توان ادامه تحصیل داد و بدیهی است که در این مقاطع نیز شرط سنی ملاک نمی باشد.

آزمونهای دانشگاههای ترکیه به چه صورتی است؟

برای ورود به دانشگاههای ترکیه در مقاطع مختلف دو نوع آزمون اخذ می شود. برای افرادی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی می باشند، قبولی در آزمون "YÖS" شرط لازم و کافی است. برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز می بایستی از عهده آزمون "ALES" برآمد. برای کسانی که تمایل به گذراندن دوره های دکترای تخصصی پزشکی می باشند، می بایستی در امتحانات خاص پزشکان موسوم به "TUS" شرکت نمایند.

چه موادی در آزمونهای YÖS- ALES- TUS گنجانده می شود؟

در امتحانات کنکور مقطع دیپلم به کارشناسی "YÖS" دو دفترچه داده می شود.

1)      دفترچه آزمون علوم پایه شامل هوش- ریاضی- فیزیک می باشد. (در برخی از سالها به جای فیزیک از سئوالات شیمی و یا زیست نیز استفاده می شود. ولی غالب سئوالات شامل هوش و ریاضی است.)

2)      دفترچه آزمون ادبیات ترکی استانبولی که شامل مضامین دستور زبان- جمله سازی- جایگزینی- کلمات متضاد، مترادف، هم معنی- درک مطلب می باشد.

 

در امتحانات کنکور مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکترا "ALES" چه موادی گنجانده می شود؟

1)      دفترچه آزمون علوم پایه موسوم به "Sayısal" که شامل سئوالات هوش و ریاضی است.

2)      دفترچه آزمون ادبیات ترکی استانبولی موسوم به "Sözel" که شامل سئوالات ادبی که در برگیرنده مضامین: دستور زبان در سطح عالی- درک مطلب- جمله سازی- جایگزینی کلمات و جملات- گزاره و شناسه بندی است.

چه موادی در آزمون "TUS" گنجانده می شود؟

این آزمون صرفاً برای پزشکان عمومی در نظر گرفته می شود که شامل دو مرحله می باشد. در وهله اول آزمون تخصصی که شامل سئوالات علوم پزشکی است و در وهله دوم ادبیات ترکی استانبولی اخذ می شود که داشتن اطلاعات زبانی در سطح متوسطه کفایت می نماید. برخی از دانشگاهها داشتن مدرک گواهینامه sertifika را کافی دانسته اما برخی دیگر مانند دانشگاه اژه و یا استانبول (جراح پاشا) و حاجت تپه آنکارا دیپلم تومر Diploma را طلب می نماید.

 

شرط قبولی در آزمونها مختلف چگونه ارزیابی می شود؟

داوطلبان کنکور کارشناسی در آزمون علوم پایه می بایستی از 100 امتیاز حداقل 40 امتیاز کسب نماید. یعنی حد باراژ، نمره 40 است.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکترا نیز در آزمون علوم پایه می بایستی از 100 امتیاز حداقل 30 امتیاز را کسب نماید.

داوطلبان کنکور دکترای تخصصی پزشکی هم در آزمون تخصصی باید حداقل 40 امتیاز را کسب نمایند.

بدیهی است که کسب این امتیازات برای داوطلبان دلیل و شرط قبولی در کنکور محسوب می شود و برای ورود به دانشگاه می بایستی شرط لازم را در کسب امتیاز مناسب در ادبیات ترکی اخذ نمایند.

 

نحوه کسب امتیاز برای ثبت نام در دانشگاه چگونه ارزیابی می شود؟

همانگونه که گفته شد، شرط ورود به کلاس متفاوت از شرط قبولی در کنکور است. برای کسب شرایط لازم جهت ثبت نام در دانشگاه می بایستی از عهده سئوالات ادبیات ترکی استانبولی برآمد. ارزیابی این سئوالات به صورت الفبایی است. کسانی که نمره "A" در امتحان کسب نمایند می توانند بدون هیچ مشکلی ثبت نام نمایند. کسانی که موفق به کسب نمره "B" شوند امکان ثبت نام در دانشگاه برایشان وجود دارد ولی واحدهای کمتری را می توانند انتخاب نمایند و در قبال دانشکده تعهد نامه ای را مبنی بر تکمیل نمودن زبان و تسلط به آن را پر کرده و در زمان کوتاهی باید مدرک دیپلم تومر را به دانشگاه ارائه دهند.

کسانی که نمره "C" بیاورند، نمی توانند در دانشگاه ثبت نام نمایند و می باید در عرض یکسال سطح زبان خود را توسعه داده و دیپلم زبان ترکی را دریافت نمایند.

 

دیپلم تومر چیست؟

افرادی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاههای ترکیه در سطوح مختلف می باشند، یا بایستی نمره کافی یعنی "A" را در کنکور Yös- Ales- Tus کسب نمایند که دچار مشکل نشوند و یا اینکه معادل آن را که دیپلم تومر می باشد، از مراکز و شعبات تومر دانشگاه آنکارا و قاضی آنکارا در ترکیه و یا خارج از آن و بالاخص در ایران دریافت کرد.

دانشجویان رشته های مختلف در مقاطع کارشناسی- کارشناسی ارشد و دکترا باید دیپلم تومر را به دانشکده ارائه دهند ولی دانشجویانی که زبان تحصیل آنها انگلیسی است و یا در دوره های تخصصی پزشکی ادامه تحصیل خواهند داد، می باید گواهینامه تومر را ارائه دهند.

 

آیا به غیر از آزمون شرایط خاص دیگری نیاز است؟

داوطلبانی که در رشته های هنر و تربیت بدنی و یا پداگوژی و پزشکی تحصیل خواهند کرد، علاوه از احراز شرایط لازم و قبولی در آزمونها می بایستی در امتحانات عملی و مصاحبه نیز موفقیت خود را به اثبات برسانند. در رشته های هنر و تربیت بدنی امتحانات عملی در رابطه با رشته مورد نظرشان بوده و در مصاحبه نیز از مسایل تخصصی رشته خودشان سئوال خواهد شد و در این مصاحبه به کیفیت و تسلط فرد به زبان ترکی نیز توجه شده و سنجیده خواهد شد.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد