تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه(هر سوالی در مورد ترکیه دارید را از ما بپرسید)

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه(هر سوالی در مورد ترکیه دارید را از ما بپرسید)

در رابطه با دوره های تحصیلی و ارزیابی مدارک آن در ایران

در رابطه با دوره های تحصیلی و ارزیابی مدارک آن در ایران

جهت ورود به دانشگاههای و مراکز آموزش عالی کشور جمهوری ترکیه، داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن آزمون سراسری (کنکور) الزامی است.  

 

**روجوع به ادامه مطلب**

در رابطه با دوره های تحصیلی و ارزیابی مدارک آن در ایران

جهت ورود به دانشگاههای و مراکز آموزش عالی کشور جمهوری ترکیه، داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن آزمون سراسری (کنکور) الزامی است.  

 

**روجوع به ادامه مطلب**

برای ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ترکیه لازم است که از پس کنکور مورد نظر بر بیایید. طبیعی است که کنکور انجام گرفته برای دانشجویان خارجی متفاوتتر از افراد بومی است. از این رو با توجه به اینکه سطوح علمی کشورهای مختلف خارجی اعم از آسیای میانه، کشورهای عربی، جنوب شرقی آسیا، شبه قاره هند و ... متفاوتتر است و در برخی سطح علمی بالا بوده و در بعضی بسیار ضعیف می باشد، از این رو سازمان سنجش کشور ترکیه موسوم به ÖSYM سئوالات مورد نظر در دفترچه های کنکور داوطلبان خارجی را آسانتر در نظر می گیرد.

ناگفته پیداست که خوشبختانه استعداد دانش آموزان ایرانی و سطح مطلوب تحصیل و آموزش در ایران منجر به قبولی بیشتر داوطلبان ایرانی در کنکور خارجیان ترکیه می شود. حدود 20% از ظرفیت دانشگاههای ترکیه برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است که امسال به دلایلی این میزان به 15% کاهش پیدا کرده است. از این رو رقابت شدید و زیادی میان داوطلبان حاکم خواهد بود.

امتحان کنکور خارجیان به YÖS معروف می باشد که در این امتحان دو دفترچه جداگانه که شامل اطلاعات علمی و عمومی (هوش- ریاضی- فیزیک- هندسه و معلومات عمومی) و ادبیات ترکی استانبولی به داوطلبان داده می شود. شرط قبولی در کنکور داشتن نمره 40 از 100 و در میانگین 40 از 75 است. اما شرط ورود به دانشگاه داشتن رتبه ای بالای 60 از 100 (یعنی احراز نمره A و یا حداقل B) در ادبیات ترکی استانبولی است.

در خصوص دوره های کارشناسی نیز شرایط خاصی وجود دارد که در بخش "اطلاعاتی در رابطه با تحصیل در ترکیه" می توانید ملاحظه نمایید.

 دوره های تحصیلی:

  Ön Lisans Diplomasıاین دوره شامل 2 تا 3 سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان می باشد که با توجه به نبودن مدرک فوق دیپلم در ترکیه و عدم اجرای سیاست آموزشی کارشناسی ناپیوسته، این سیستم به صورت موسسه آموزش عالی اجرا می شود.

Lisans Diploması  شامل 4 سال تحصیل و سپری کردن حداقل 147 واحد می باشد که در ایران به کارشناسی شناخته می شود.

 Yüksek Lisans Diploması شامل 2 سال تحصیل تمام وقت بوده و برای ورود به این دوره داشتن مدرک لیسانس اجباری است. این دوره شامل دونیم سال کلاس درس و دو نیم سال پروژه و یا پایان نامه پژوهشی است.

 Doktora -PH.D    شامل 3 تا 4 سال تحصیل تمام وقت بوده و برای ورود، داوطلب بایستی مدرک فوق لیسانس داشته باشد. لازم به گفتن است که در این مقطع نیاز است دانشجو حداقل ۳ ترم در ترکیه اقامت داشته باشد. و این مورد از سوی سفارت ایران مورد تعقیب می باشد و مادامی که از سوی سفارت اقامت دائم مورد تایید قرار نگرفته باشد امکان تایید مدارک برای ارزیابی در ایران مقدور نخواهد بود و مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد.

Veteriner Hekimliği Yüksek Lisans Diploması شامل 5 سال تحصیل تمام وقت در رشته دامپزشکی بعد از دبیرستان می باشد.

 

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی ترکیه در ایران:

الف) مدارک Ön Lisans Diploması با دو سال تحصیل در موسسات آموزش عالی و یا انستیتوهای حرفه ای محقق شده و کلیه مدارک و تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی (آکادمیک) با دو یا سه سال تحصیل و در صورت داشتن دیپلم دبیرستان به صورت مدرک فوق دیپلم و یا کاردانی ارزشیابی می شود.

 ب) مدارک Bachelor)Lisans Diploması)بعد از دیپلم دبیرستان به عنوان مدرک کارشناسی یا لیسانس ارزشیابی می شود.

 ج) مدارک Master) Yüksek Lisans Diploması) اخذ شده از دانشگاههای گروه 1 ترکیه با شرط داشتن مدرک کارشناسی به عنوان کارشناسی ارشد و یا فوق لیسانس ارزشیابی می شود.

نکته مهم: مدارک موضوع بند "الف" تا "ج" از مراکز آموزش عالی ترکیه که دانشگاههای محل تحصیل آنها در گروه ممتاز (درجه 1) نبوده و ذکر نشده است، به شرط احراز و داشتن معدل 3 از 4 به همراه ارائه یک مقاله علمی از رساله دوره کارشناسی ارشد در نشریات معتبر بین المللی و یا داشتن یک یا دو جلد کتاب تألیفی می توانند مدارک خودشان را در ایران همطراز با همان مدرکی که گرفته اند، مورد ارزشیابی قرار دهند.

 د) مدارک Doktora -PH.D  دارندگان این مدرک از دانشگاههای ممتاز و به عبارتی درجه یک به شرط داشتن مدرک فوق لیسانس می توانند مدرک دکترای خود را در ایران همطراز آن مورد ارزشیابی قرار دهند.

نکته مهم: مدرک دکترای موضوع بند فوق (د) از مراکز آموزش عالی ترکیه که نامشان در فهرست دانشگاههای گروه 1 یا ممتاز آورده نشده است، به شرط داشتن معدل 3 از 4 و همراه با یک مقاله علمی یا از پایان نامه دوره دکترا در نشریات معتبر بین المللی و یا چاپ شده در کشور محل تحصیل (غیر محلی و غیر ایرانی) مدرک خودشان را به عنوان دکترا در ایران می توانند مورد ارزیابی قرار بدهند.

 چه دانشگاههایی در ترکیه به عنوان دانشگاههای درجه 2 یا خوب به شمار می روند؟

تمامی دانشگاههایی که از سوی وزارت علوم و سازمان آموزش عالی ترکیه YÖK به رسمیت شناخته شده و به عنوان دانشگاه درترکیه شناخته می شوند ولی نامشان در فهرست گروه دانشگاههای درجه 1 یا ممتاز که مورد تأیید ایران بوده و در فهرست آورده نشده است، به عنوان دانشگاههای درجه 2 یا خوب به شمار می روند. البته اسامی دانشگاههای خصوصی و نیمه دولتی نیز که زبان تحصیل آنها چه ترکی و چه انگلیسی بوده باشد، در این گروه محسوب می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد